Informacje o mnie


Jestem doktorem psychologii, a także absolwentką filologii polskiej Uniwersytetu Gdańskiego. Zdobyłam Certificate of Proficiency in English (CPE) w Londynie. Posiadam Certificate in English Teaching to Adults (CELTA), a także dyplom ukończenia kursu kwalifikacyjnego z zakresu terapii pedagogicznej. Ukończyłam psychologię kliniczną w ramach studiów podyplomowych. Jestem współautorką pierwszego na polskim rynku poradnika metodycznego dla nauczycieli języka angielskiego przygotowanego z myślą o nauczaniu osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania („Dyslexia in the English Classroom”), a także autorką książki pt. „Dysleksja a nauczanie języków obcych. Przewodnik dla nauczycieli i rodziców uczniów z dysleksją". Artykuły poświęcone problematyce dysleksji rozwojowej w kontekście nauczania języków obcych publikowałam na łamach pism wydawanych przez takie wydawnictwa jak: Oxford University Press, Charaktery, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe i OPERON. Brałam udział w kilku międzynarodowych projektach unijnych poświęconych problemowi pomocy osobom z dysleksją (m. in. w Focus Alpha Project, Grundtvig, LeonardoInclude).

Pełniłam rolę konsultanta ds. dysleksji podczas powstawania podręczników wydawanych przez Oxford University Press, Pearson i Nowa Era. Od wielu lat specjalizuję się w pomocy osobom z dysleksją. W latach 2012–2015 pracowałam w Instytucie Badań Edukacyjnych w Warszawie na stanowisku adiunkta. Moje zainteresowania naukowe to między innymi: dysleksja rozwojowa, specjalne potrzeby edukacyjne, metodyka nauczania języków obcych, psychologia edukacji, psychologia kliniczna, psychologia poznawcza, pedagogika edukacji, lingwistyka, psycholingwistyka.

O sobie mniej oficjalnie:

Poniższy link odsyła na stronę portalu psychologicznego „Charaktery”, gdzie można znaleźć mój autobiograficzny tekst pt. „W czepku urodzona- portret dyslektyka". Pracę tę przesłałam również na organizowany przez PTD konkurs o nagrodę im. Jana Christiana Andersena „Jak radzę sobie z dysleksją”: „Portret dyslektyka”






Moje publikacje


Artykuły naukowe w języku obcym – 9 artykułów


Artykuły naukowe w języku polskim – 4 artykuły


Artykuły popularnonaukowe – 8 artykułów


Rozdziały w naukowej monografii, pracy zbiorowej lub podręczniku akademickim w języku obcym – 2 rozdziały


Rozdziały w naukowej monografii, pracy zbiorowej lub podręczniku akademickim w języku polskim – 2 rozdziały


Rozdziały w monografii, pracy zbiorowej lub podręczniku o charakterze popularnonaukowym w języku polskim – 6 rozdziałów


Monografie, podręczniki, skrypty naukowe – 6 monografii


Monografie, podręczniki popularnonaukowe – 5 monografii






Aktualności


Regularnie prowadzę WARSZTATY na temat dysleksji i języków obcych w całej Polsce. Poniżej zamieszczam listę przykładowych instytucji, z którymi współpracuję. Na podanych stronach internetowych można znaleźć program szkoleń oraz inne przydatne informacje:

• CWRO (Centrum Wspomagania Rozwoju Osobowości) w Warszawie

• In Corpore w Katowicach

• Zarząd Główny Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Gdańsku i oddziały terenowe (m.in. we Wrocławiu)


Najbliższe terminy moich warsztatów / wykładów:

Co

Gdzie

Kiedy

Uwagi

„Metodyka nauczania to nie wszystko – psychologia uczniów z dysleksją na lekcjach języków obcych” Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku, al. gen. J. Hallera 14, sala 318 11 marca 2020 (środa). W ramach seminarium zaplanowane są 3 rożne wystąpienia w godzinach: 11:00-14:00. Proszę zapoznać się z programem. Więcej informacji tutaj.

• Dnia 20 maja 2016 roku w Przedszkolu Nr 26 w Kielcach z inicjatywy Samorządowego Ośrodka Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach przeprowadziłam otwartą lekcję języka angielskiego w oparciu o "The Good Start Method for English - GSM". Przedszkolaki biorące udział w zajęciach chętnie śpiewały piosenki, powtarzały rymowanki (nursery rhymes), liczyły żelki na talerzykach i rysowały palcem na tackach z kaszą. Szczegóły na stronie.

• 27 października 2015 w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej we Wrocławiu odbyła się konferencja współorganizowana przez Polskie Towarzystwo Dysleksji (Oddział we Wrocławiu) oraz Nauczycielski Ośrodek Edukacyjny pt. „O dysleksji praktycznie”. Adresowana była do nauczycieli, pedagogów i rodziców. Więcej na stronie.

• Z wielką radością i dumą chciałabym podzielić się z Państwem wiadomością, że we wrześniu 2015 r. wyszła książka „THE GOOD START METHOD for English. Metoda Dobrego Startu we wspomaganiu rozwoju i uczeniu się dzieci rozpoczynających naukę języka angielskiego”, której jestem współautorką.

• W dniach 25-26 listopada 2014 r. Instytut Badań Edukacyjnych zorganizował konferencję pt. „Nowe trendy w diagnozie specyficznych zaburzeń uczenia się: dysleksja i zaburzenie językowe SLI”. Jej celem było zapoznanie polskich specjalistów z nowym podejściem do diagnozy wymienionych w tytule zaburzeń uczenia się. Na konferencji zaprezentowano właśnie powstałe narzędzia diagnostyczne dotyczące obu zaburzeń przygotowane w ostatnich latach przez Zespół Specyficznych Zaburzeń Uczenia Instytutu Badań Edukacyjnych, którego jestem członkiem. Polecam stronę konferencji. W zakładce „Materiały” znajdują się m.in.: broszury na temat dysleksji i SLI oraz katalogi narzędzi i interesujące prezentacje ekspertów polskich i zagranicznych.

• Polecam lekturę mojego artykułu, który właśnie ukazał się w serwisie informacyjnym Onet.pl.

• W listopadzie 2013 roku nakładem wydawnictwa Harmonia pojawiła się na rynku książka pt. "Wspieranie rozwoju jako wyzwanie interdyscyplinarne" w redakcji prof. Grażyny Krasowicz-Kupis i prof. Małgorzaty Lipowskiej. Publikacja zawiera między innymi bardzo osobisty wywiad, jaki przeprowadziłam z moją mamą specjalnie na potrzeby tej książki. Zapraszam do lektury.

• Mam przyjemność poinformować, że 18.11.2011 ukazał się wywiad ze mną w Gazecie Wyborczej (w dodatku: Trójmiasto).

• W listopadzie 2011 ukazała się MOJA KSIĄŻKA pt. „Dysleksja a nauczanie języków obcych. Przewodnik dla nauczycieli i rodziców uczniów z dysleksją”. Można ją zamówić na stronie wydawnictwa Harmonia. Poniżej zamieszczam obszerny fragment z recenzji prof. dr hab. Grażyny Krasowicz-Kupis (Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie i Instytut Psychologii UMCS w Lublinie).

Recenzja p. Agaty Rybus.

Recenzja p. Joanny Kowal.



Jubileuszowy Tom

W listopadzie 2013 roku nakładem wydawnictwa Harmonia pojawiła się na rynku książka pt. "Wspieranie rozwoju jako wyzwanie interdyscyplinarne".

Dysleksja

W 2011 roku ukazała się moja książka pt. „Dysleksja a nauczanie języków obcych. Przewodnik dla nauczycieli i rodziców uczniów z dysleksją”.

THE GOOD START METHOD

Z wielką radością i dumą chciałabym podzielić się z Państwem wiadomością, że we wrześniu wyszła książka "THE GOOD START METHOD for English".

Dysleksja u osób dorosłych

Książka dostępna w wersji papierowej i elektronicznej - ebook. Wydanie II, Kraków 2015, Format B5. Objętość 164 stron. Oprawa miękka, klejona.




"The Good Start Method For English"






THE GOOD START METHOD FOR ENGLISH (GSM)

"The Good Start Method For English (GSM)„ autorstwa prof. Marty Bogdanowicz, dr Katarzyny M. Bogdanowicz i dr Marty Łockiewicz to najnowszy program Metody Dobrego Startu®. GSM to nowa metoda nauczania języka angielskiego, która jednocześnie zapewnia wspomaganie rozwoju psychicznego (poznawczego, językowego, intelektualnego) i ruchowego dzieci, co podnosi gotowość uczenia się, a tym samym zwiększa jego skuteczność. Proponowany program może znaleźć zastosowanie w grupie 5–7-latków, a więc dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.



FILMY

Historia powstania Good Start Method for English - wykład prof. Marty Bogdanowicz


Prezentacja materiałów do Good Start Method for English - wykład prof. Marty Bogdanowicz


Lekcja pokazowa - Good Start Method for English.




PRODUKTY POWIĄZANE Z GSM







  • Komplet materiałów dla nauczyciela:

    1.   1/ podręcznik „The Good Start Method For English. Metoda Dobrego Startu® we wspomaganiu rozwoju i uczeniu się dzieci rozpoczynających naukę języka angielskiego”, który zawiera scenariusze zajęć w języku angielskim;

        2/ teczka z materiałami;

        3/ dwie płyty CD z piosenkami.

      Materiały można zamówić w wydawnictwie Harmonia:

  • Szkolenia (Informacje na temat organizowanych kursów GSM znajdują się w zakładce















  • RECENZJE I OPINIE UŻYTKOWNIKÓW

    „Proponowana pozycja nie jest typowym podręcznikiem do nauki języka obcego, stanowi materiał do kreatywnego i wszechstronnego rozwoju dzieci, rozwija język w sposób holistyczny i komunikatywny na bazie tekstów należących do tradycyjnej twórczości dla dzieci. Zapewnia dobry start dzieci w języku obcym zintegrowany z rozwojem wrażliwości muzycznej, twórczości plastycznej i sprawności ruchowej.” (dr Małgorzata Szulc-Kurpaska)

    „As a language teacher with many years’ experience, The Good Start Method for English both surprised and impressed me. Warm, friendly, fun and effective, this is what teaching children is all about. It is a well-known fact that music, movement and multisensory approach facilitates learning and The Good Start Method for English takes advantage of this. It is clear to me that the children who will be taught with use of this method will be completely engaged in the lesson. It is a great tool for helping children come out of their shells and thus gives them a head start. I'm looking forward to using this method in the future!” (Michael Woods – “Accent - Centrum Językowe” in Tczew)

    Recenzja Karoliny Kępskiej:

    Recenzja Doroty Łuczyńskiej z Peek-a-boo English – Materiały dla nauczycieli angielskiego:



    PRZECZYTAJ WIĘCEJ O GSM

    • Zajęcia z GSM w ofercie poradni na Rotmance:

    • „Nietypowa lekcja angielskiego w kieleckim przedszkolu”:

    • „Metoda Dobrego Startu na zajęciach z języka angielskiego” w Pałacu Młodzieży w Gdańsku:


    ARTYKUŁY POPULARNONAUKOWE W JĘZYKU POLSKIM:

    • Bogdanowicz, K. M., Bogdanowicz. M (2016). The Good Start Method for English. Dobra metoda na dobry początek. Przedszkole. Miesięcznik dyrektora, nr 7 (87) sierpień 2016: 47–50.

    • Bogdanowicz, K. M. (2016). Powrót do przedszkola. O programie „The Good Start Method for English” trochę inaczej. Przedszkole. Miesięcznik dyrektora, nr 6 (86) czerwiec–lipiec 2016: 69–72.

    • Bogdanowicz, M., Bogdanowicz, K. M., Łockiewicz, M. (2016). „The Good Start Method for English” nowy program wspomagania rozwoju i uczenia języka angielskiego. Bliżej przedszkola, nr 02.173/2016: 26–31.


    ARTYKUŁY NAUKOWE W JĘZYKU POLSKIM:

    • Wierzchosławska, A. (2018). The Good Start Method for English – odpowiednik Metody Dobrego Startu w nauczaniu języka angielskiego, Nauczanie Dzieci Języków Obcych – Teaching Foreign Languages To Children – Scientific Articles, EETP Vol. 13, 2018, No 1(47): 211-220, DOI: 10.14632/eetp.2017.13.47.211


    ARTYKUŁY NAUKOWE W JĘZYKACH OBCYCH:

    • Bogdanowicz, K. M., Bogdanowicz, M. (2016). “The Good Start Method for English” or How to Support Development, Prevent and Treat Risk of Dyslexia in Children Learning English as a Second Language. Polish Psychological Bulletin. Special Issue on “Supporting the development of a person in modern world”, 47(3), 265–269, doi: 10.1515/ppb-2016-0032

    • Brankica Bošnjak Terzić (2016). Disleksija i Poteškoće u Učenju Stranoga Jezika:

    • Helena Carlson. Skolan är en miljö där man omges med språk i alla sammanhang:

    Oferta













    Zaprzyjaźnione instytucje, firmy etc.




    OGÓLNOKSZTAŁCĄCE LICEUM PROGRAMÓW IDYWIDUALNYCH

    ul. Polanki 124

    80-308 Gdańsk - Oliwa

    CENTRUM EDUKACJI NAUCZYCIELI W KOSZALINIE

    ul. Ruszczyca 16

    75-654 Koszalin

    CENTRUM INTELIGENCJI WIELORAKICH

    ul. Królowej Jadwigi 18

    85-231 Bydgoszcz

    CENTRUM WSPOMAGANIA ROZWOJU OSOBOWOŚCI

    ul. Woronicza 15

    02-625 Warszawa

    OŚRODEK EDUKACYJNY AHA

    ul. Przemyska 41E/12

    80-180 Gdańsk

    CENTRUM LOGOPEDYCZNE APEX

    ul. Wyszyńskiego 3/3

    97-500 Radomsko

    POLSKIE TOWARZYSTWO DYSLEKSJI

    ul. Matki Polki 3a

    80-251 Gdańsk

    OFICYNA WYDAWNICZA IMPULS

    ul. Fatimska 53 b

    31-831 Kraków

    MAŁOPOLSKI NIEPUBLICZNY OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI

    ul. Dietla 93

    31-031 Kraków

    GRUPA WYDAWNICZA HARMONIA

    ul. Kartuska 426

    80-125 Gdańsk

    OPERON

    ul. Hutnicza 3

    81-212 Gdynia

    YOROPEN POLSKA

    ul. Broniewskiego 16

    64-300 Nowy Tomyśl

    CENTRUM LOGOPEDYCZNE

    ul. Wyszyńskiego 3/3

    97-500 Radomsko

    OŚRODEK ROZWOJU EDUKACJI

    ul. Aleje Ujazdowskie 28

    00-478 Warszawa

    NOWA ERA

    ul. Aleje Jerozolimskie 146D

    02-305 Warszawa

    YOUNG DIGITAL PLANET

    ul. Łużycka 3c

    81-537 Gdynia

    Prof. zw. dr hab. MARTA BOGDANOWICZ

    e-mail:

    psymbg@gmail.com

    CENTRUM KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO im. BOHATERÓW WYBRZEŻA W SOPOCIE

    ul. Tadeusza Kościuszki 22-24

    81-704 Sopot

    TERAPAUTYCZNA SZKOŁA PODSTAWOWA WE WROCŁAWIU

    ul. Bytomska 7

    52-024 Wrocław

    PROFESJONALNE SZKOLENIA JĘZYKOWE HIGHTON EDUCATION

    ul. Wólczańska 20

    90-607 Łódź

    CENTRUM DIAGNOSTYKI I TERAPII

    ul. Bażantów 2

    40-668 Katowice

    ROŚNIJ RADOŚNIE TWÓRCZE PRZEDSZKOLE

    ul. Junony 96

    80-299 Gdańsk

    OFICYNA MM - PUBLIKACJE I PROGRAMY DLA OŚWIATY

    ul. Błażeja 10 J/1

    61-608 Poznań

    Kontakt

    Napisz wiadomość

    Newsletter już wkrótce !

      * Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych w celu [ np. przesyłania informacji handlowej drogą elektroniczną zgodnie z ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną] na podany w tym celu adres email [lub numer telefonu komórkowego lub inny kontakt elektroniczny]. Podanie danych osobowych jest dobrowolne. Zostałem /am poinformowany /a, że przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania.